Indicele glicemic

Home / Fără categorie / Indicele glicemic
Indicele glicemic

Indicele glicemic (IG) reprezintă un indicator de viteză a creșterii glicemiei indusă de fiecare aliment consumat care conține glucide. Prin urmare, aceeași cantitate de HC poate crește glicemia mai repede sau mai încet, în funcție de alimentul din care provin;

 

  • Cauza diverselor valori ale indicelui glicemic este prezența fibrelor și altor nutrienți în acele alimente, ceea ce încetinește absorbția glucidelor în organism;
  • De principiu, separația glucidelor în glucide cu absorbție lentă și glucide cu absorbție rapidă este conformă într-o anumită măsură cu valoarea indicelui glicemic (HC lenți au un IG mic, în timp ce HC rapizi au IG mare);
  • Indice glicemic scăzut (IG ≤55) – alimente care duc la o creștere mai lentă a glicemiei. Indice glicemic mediu (56-69) – duc la o creștere mai rapidă a glicemiei. Indice glicemic mare (≥70) – creșteri glicemice foarte rapide, ce depășesc cu mult viteza de absorbție și acțiune a insulinei;
  • Cu cât un aliment este constituit din cereale rafinate sau are zahăr/dextroză/maltoză adăugate, cu atât IG va fi mai mare;
  • Sucurile naturale au un IG mai crescut decât al fructelor din care provin;
  • Sucurile sintetice cu zahăr/dextroză/glucoză/sirop de glucoză au un IG crescut (practic reprezintă apă cu zahăr, fiind recomandate în corecția hipoglicemiei);
  • Cu cât sunt mai coapte, atât fructele cât și legumele își sporesc IG (din fericire, majoritatea fuctelor și legumelor nu au un IG foarte mare);
  • Fructele deshidratate au un IG mare;
  • Cu cât un aliment are mai multe fibre, cât și proteine și lipide, cu atât IG este mai mic;
  • Toți pacienții cu DZ ar trebui să evite alimentele cu IG mare. În cazul pacienților cu DZ tip 1, pentru a evita creșterea glicemică puternică dată de un aliment cu IG foarte mare, insulina rapidă (analogul rapid de insulină) trebuie să fie administrată înaintea consumării alimentului;
  • Dietele Low-Carb promovează o alimentație bazată pe alimente cu IG foarte mic, motiv pentru care oscilațiile glicemice la acești pacienți sunt mai mici;
  • Alimentele cu IG mare sunt cele mai indicate în caz de hipoglicemie sau prevenția ei în timpul efortului prelungit;
  • Gustarea de la culcare (la pacienții care iau acesta gustare pentru a evita hipoglicemia nocturnă) trebuie să conțină HC cu IG mic;
  • Listă a IG în principalele alimente: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/…/articles/PMC2584181/table/t1/

 

Bibliografie:

  1. Maresch CC, Petry SF, Theis S et al. Low Glycemic Index Prototype Isomaltulose-Update of Clinical Trials. Nutrients. 2017 Apr 13;9(4). pii: E381. doi: 10.3390/nu9040381.

 

Sursa foto : https://www.shutterstock.com/image-photo/glycemic-index-fitness-weight-loss-concept-1316330009

Call Now Button