Cum prevenim bolile cardiovasculare

25.05.2022


Bolile cardiovasculare sunt principala cauză a deceselor la nivel mondial. Studiile arată că, anual, aproape 18 milioane de oameni din întreaga lume își pierd viața din cauza acestor afecțiuni. Asta înseamnă aproape o treime din totalul deceselor la nivel mondial.

Se estimează că o dată la 2 secunde o persoană își pierde viața din cauza afecțiunilor cardiovasculare, un atac de cord are loc la fiecare 5 secunde, iar un atac cerebral o dată la 6 secunde. În acest context, Organizația Mondială a Sănătății și-a propus ca, prin campaniile implementate, să contribuie la reducerea cu 25% a incidenței cazurilor de deces prematur (sub 65 ani) din cauza bolilor cardiovasculare până în 2025.

E timpul ca fiecare din noi să facă o schimbare! Pentru sănătatea noastră și a celor dragi, trebuie mai întâi să înțelegem la ce se referă bolile vasculare și care sunt principalele strategii de prevenție a acestor afecțiuni.

Bolile cardiovasculare (BCV) se referă la o multitudine de afecțiuni care implică inima și vasele de sânge. De la aritmii și hipertensiune arterială, până la arterioscleroze și boli cardiace congenitale, toate fac parte din categoria afecțiunilor cardiovasculare.

Există o serie de factori care favorizează apariția BCV. O parte dintre ei sunt intrinseci și nu pot fi înlăturați, precum:

  • sexul – statisticile arată că bărbații sunt predispuși să dezvolte boli coronariene mai devreme decât femeile, în medie cu 10 ani;
  • vârsta – riscul apariției bolilor de inimă crește odată cu înaintarea în vârstă; bărbații peste 45 ani și femeile peste 55 ani sunt mai predispuși la apariția acestor afecțiuni;
  • moștenirea genetică – riscul de apariție în decursul vieții a unei BCV crește dacă în familie există persoane care suferă la rândul lor de această afecțiune; bolile de inimă moștenite sunt cauzate de mutații în una sau mai multe gene, care se transmit din generație în generație.

Vestea bună însă este că o mare parte din cauzele ce determină aceste boli pot fi evitate. Stă în puterea fiecăruia dintre noi să prevenim afecțiune cardiovasculare, încă de la vârste tinere.

Alegeți o dietă sănătoasă pentru inimă

O dietă echilibrată și corectă din punct de vedere nutrițional aduce beneficii pentru întregul organism, nu doar pentru inimă. Ca să avem energia necesară pentru fiecare zi, dieta ar trebui să fie bogată în fructe și legume, să conțină alimente abundente în proteine de calitate și cu un conținut scăzut de grăsimi saturate.

Specialiștii recomandă înlocuirea grăsimilor nesănătoase din carne și lactate grase cu cele polinesaturate, bogate in acizi Omega 3 și Omega 6, pe care le găsim fructele oleaginoase (nuci, migdale, caju, alune de pădure etc.), uleiuri vegetale (precum cel de măsline), tofu sau pește gras (păstrăv, hering, ton, somon etc.)

Este bine să limitați consumul de sare la maxim 5g pe zi, precum și pe cel de zahăr rafinat, pe care îl puteți înlocui cu miere, sirop de agave sau de arțar, toate în cantități moderate. De asemenea, consumul de alcool trebuie evitat, fiind asociat cu creșterea tensiunii arteriale și a greutății.

Dormiți suficient

În fiecare noapte, corpul nostru are nevoie de 7-9 ore de somn pentru a funcționa la capacitate maximă. Privarea de somn nu este doar neplăcută, ci și extrem de periculoasă pentru sănătatea noastră. Ea poate duce la apariția hipertensiunii arteriale, diabetului, obezității, depresiei și chiar la atac de cord.

Așadar, încercați să vă stabiliți și să urmați un program de somn și considerați odihna și somnul de calitate o prioritate. Secretul este să mergem în fiecare seară la culcare la aproximativ aceeași oră, să nu consumăm cafea sau alimente/băuturi cu un conținut ridicat de cofeină în a doua parte a zilei și să evităm să petrecem timp în fața ecranului telefonului, computerului sau televizorului înainte de culcare. Alegeți mai degrabă să citiți câteva pagini dintr-o carte sau sa faceți o activitate relaxantă, precum o baie fierbinte, înainte de a dormi.

Faceți mișcare în fiecare zi

Un alt segment important al prevenției bolilor cardiovasculare este efortul fizic. Fie că este vorba de exerciții ușoare, precum mersul pe jos, joaca în piscină, ciclismul lent sau chiar dansul, fie că vorbim de efort fizic mai intens, precum alergarea, antrenamentele la sală sau înotul – toate contribuie la menținerea și îmbunătățirea stării generale de sănătate. Nu uitați să faceți orice tip de activitate fizică cel puțin 30 de minute pe zi.

Mențineți o greutate optimă

O greutate corporală normală este extrem de importantă pentru a ne menține sănătoși pe termen lung. Dar, pe măsură ce înaintăm în vârstă, arderile scad și, odată cu ele, observăm creșterea în greutate.

Excesul de greutate poate duce la condiții ce contribuie la creșterea riscului de dezvoltare a bolilor de inimă, hipertensiunii arteriale sau diabetului.

Renunțați la fumat

Fumatul este un factor de risc important în apariția bolilor cardiovasculare. El predispune la formarea cheagurilor de sânge în artere, în timp ce substanțele chimice din tutun ajung în plămâni și de acolo în fluxul sanguin.

Pe termen lung, fumătorii aproape că au de două ori mai multe șanse decât nefumătorii să dezvolte acest tip de afecțiuni cardiovasculare, dar se expun și la alte riscuri, precum dezvoltarea și progresul complicațiilor în diabet.

Gestionați stresul

Deși stresul nu este considerat un factor de risc tradițional în dezvoltarea bolilor cardiovasculare, s-a observat o legătură între riscul de a dezvolta astfel de afecțiuni și stresul din viața unei persoane.

Este important să învățăm să gestionăm stresul prin practicarea unor tehnici de relaxare, învățarea managementului timpului și stabilirea unor scopuri realiste, pentru a evita decepțiile și anxietatea provocate de neîndeplinirea lor. De asemenea, un rol important l-ar putea avea practicarea exercițiilor de relaxare, a meditației sau chiar învățarea tehnicilor de yoga.

Testați-vă sănătatea periodic

Pentru a putea preveni descoperirea bolilor cardiovasculare atunci când acestea se află deja într-o fază avansată, este important să ne testăm periodic.

Verificarea tensiunii arteriale este printre cele mai la îndemână metode de investigare. Ca referință, valoarea tensiunii arteriale ar trebui să se situeze sub 120/80 mmHg. Hipertensiunea arterială este și un determinant major al complicațiilor diabetului, așa că, în funcție de factorii de risc, cum ar fi supraponderabilitatea sau istoricul familial, ar trebui să facem periodic și investigații pentru diabet. Această afecțiune este, la rândul său, un factor de risc pentru dezvoltarea bolilor de inimă.

Testarea nivelului de colesterol din sânge ar trebui făcută cel puțin o dată sau de două ori pe an, în funcție de vârstă și diagnostic al altor afecțiuni conexe.

Referințe bibliografice:

  1. World Health Organization – Cardiovascular diseases: https://www.who.int/health-topics/cardiovascular-diseases#tab=tab_1
  2. Ghidul european de prevenție a bolilor cardiovasculare în practica clinică: https://www.cardioiliescu.ro/doc/Ghidul%20de%20preventie%20Anexa%208_8815_6786.pdf
  3. American Heart Association – What is cardiovascular disease?: https://www.heart.org/en/health-topics/consumer-healthcare/what-is-cardiovascular-disease
  4. Medical News Today – What to know about cardiovascular disease: https://www.medicalnewstoday.com/articles/257484#symptoms

Sursă foto: https://www.shutterstock.com/image-photo/diabetes-monitor-cholesterol-diet-healthy-food-730277116

Mai multe articole

Tiroidita Hashimoto – cea mai frecventă boală autoimună

25.05.2022

Infertilitatea – investigații de bază pentru elucidarea principalelor cauze

25.05.2022

Indicele glicemic - rolul său în alimentația din diabet

25.05.2022

Dulciuri și patiserie fără zahăr – atenție la carbohidrați/glucide!

25.05.2022

Variabilitatea glicemică - o nouă țintă terapeutică în tratamentul diabetului zaharat

25.05.2022